Okénko Tomáše Bystřického: 3.závod Šumava - trasa HALF a SHORT
Ahoj závodníci, první týden dovolených je za námi a je tedy nejvyšší čas se do toho zase pořádně obout! To, že šumavská trasa je od minulého ročníku kompletně naruby, už jste, doufám, zaregistrovali. Pojďme si po LONGU ale pro jistotu připomenout i ty dvě kratší, tedy SHORT a HALF. Teď je totiž ještě čas nalákat ty z Vás, kdo máte v paměti starou trasu, a/nebo ty, kteří o svojí Výzvě ještě přemýšlejí. Tyto dvě vzdálenosti, tedy 18,5 km a 45 km se totiž dají zvládnout i při relativně pozdním rozhodnutí.
Ahoj závodníci, první týden dovolených je za námi a je tedy nejvyšší čas se do toho zase pořádně obout! To, že šumavská trasa je od minulého ročníku kompletně naruby, už jste, doufám, zaregistrovali. Pojďme si po LONGU ale pro jistotu připomenout i ty dvě kratší, tedy SHORT a HALF. Teď je totiž ještě čas nalákat ty z Vás, kdo máte v paměti starou trasu, a/nebo ty, kteří o svojí Výzvě ještě přemýšlejí. Tyto dvě vzdálenosti, tedy 18,5 km a 45 km se totiž dají zvládnout i při relativně pozdním rozhodnutí.
Já Vám slibuji, že nebudete hodiny cvakat po asfaltu, ale že se budete hodiny potit kolem Železné Rudy, s tím počítejte. Začneme totiž zostra, skrz město, po křížové cestě na kopec Belveder. Křížová cesta ústí pod vlekem na parkovišti u hotelu, tady odbočíme vpravo a běžíme rovnou ke sjezdovce a po ní dolů. Pozor, zde máme první malou změnu oproti loňsku! Neběžíme až dolů, na konec vleků, ale cca do poloviny sjezdovky na traverzující cestu. Zde odbočíme doleva a pokračujeme už stejně jako loni kolem přírodního koupaliště až na běžkařské okruhy TJ Tatran Železná Ruda. Po vystoupání z lesa (těžba dřeva už tu letos neprobíhá, takže je cesta v lepším stavu) jen přeběhneme asfaltovou cestu a míříme přímo přes louku, s výhledem na Velký Javor, opět do lesa a na malou sjezdovku. Tentokrát budeme stoupat nahoru opět asi do poloviny k odbočce do lesa a pokračujeme přes potok a kořeny až mezi rezidenční domy pod Pancířem. Ty nepřehlédnete :-).
Až do teď vedla trasa v podstatě mimo značené cesty, proto je potřeba si ten začátek podrobně nastudovat. Po asfaltce seběhneme ke známému hotelu Hrnčíř, točíme ostře vpravo a stoupáme po červené a zelené TZ současně krásnou lesní cestou. Na rozcestí pod Švýcárnou (ano i na Šumavě!) je druhá důležitá změna pro trasu SHORT. Nejkratší trať odtud pokračuje dále po červené po asfaltu a následně pod typickou modrou lanovkou na Pancíř. Toto rozcestí je přehlednější a při stoupání bude trochu víc času se pořádně rozhlédnout po směrovkách. Tak věřím, že už zde nebude docházet ke zmatkům a spekulacím při rozdělení tras SHORT a HALF. Delší z těchto dvou pokračuje dále po zelené TZ a sbíhá přes Hofmanky a prameniště Řezné až na rozcestí Bývalé Šmauzy. Odtud stoupáme přes Tomandlův křížek také na Pancíř a právě poslední úsek po červené TZ se pěkně utahuje přes kameny :-). Pod rozhlednou mají obě trasy občerstvení (každá trasa sem přiběhne z jiné strany) a společně míří po sjezdovce dolů až na širokou traverzující cestu. Zde SHORT doleva, směrem na Špičácké sedlo, HALF doprava. Další kritické rozdělení máme za sebou. HALFaři opětl stoupají po modré na Habr a následně si užívají jeden z hlavních šumavských hřebenů vedoucí přes Můstek s výhledem na obě strany, až na Prenet. Tento úsek je vlastně asi nejlehčí z celé trasy, po hřebenu to můžete pálit a nabrat nějaké minutky, nebo odpočívat během mírného klesání. Na Prenetu totiž dáme ostrou levou na zelenou TZ a začínáme klesat čím dál prudčeji, až možná budete muset použít hole přes kameny a větve. Od bývalého hotelu Prenet se v klesání možná začnete potkávat s LONGaři, kteří se připojili od Matějovic.
Protože odtud už je trasa přes Hojsovku stejná jako LONG, který jsem popisoval minulý týden, přeskočíme nyní až na Špičácké sedlo, kde jsem naposledy skončil, a kde se opět spojují všechny tři trasy. Opatrně přeběhneme hlavní silnici a po naučné stezce traverzujeme svahy, kde se rozhodně nesmí sáňkovat ;-). Za hájenkou Špičák točíme vpravo na úzkou pěšinku mezi borůvčím, která nás zavede skrz opuštěnou chatovou osadu až na poslední sjezdovku. Pod ní oběhneme stanici Horské služby a přes silnici se dostaneme na terasovité parkoviště. Letos tu nejezdí motokáry, ale jsou zde haldy kamení. Střihneme to tedy až na druhou stranu na cyklostezku a běžíme po ní mírně z kopce.
Máme před sebou poslední zkoušku nervů a svalů! Nevracíme se totiž rovnou do cíle, ale z cyklostezky odbočíme do lesa na malý mostík vpravo a zpestříme si ten doběh několika potůčky a kopečky. Závěrečný úsek všech tras vede od chaty Rebel po nyní už nepříliš používané cestě kolem kolejí až na otevřenou louku. Tady přichází ke slovu známý transformátor, který zatím není přes horizont vidět. Musíte prostě běžet po louce mírně do kopce tak 200 metrů, až uvidíte el. vedení a v nejvzdálenějším rohu louky rezavý transformátor, u kterého opět začíná značená cesta a tím je dobojováno. Modrá TZ Vás dovede z kopce zpátky do města k benzince a následně už finišujeme kolem školy zpět na hřiště.
Příště si dáme opět už jen pár mých tipů a doporučení z trasy a vyrazíme na Šumavu - já, doufám, opět na kole :-).
Tohle bude Výzva! Tomáš Bystřický